LESSON 43 Porównanie czasów Present Simple i Present Continuous

Posted on

Dzisiejsza lekcja będzie poświęcona czasom teraźniejszym. Porównamy sobie ich podstawowe podobieństwa i różnice.

Wyjaśnię Wam również co to tak naprawdę znaczy, że "używamy jakiegoś czasu".

Zapraszam więc do nauki:)

 

Oczywiście zanim przejdziecie do tej lekcji, powtórzcie sobie wszystko czego do tej pory nauczyliście się o czasie Present Simple i Present Continuous.

Oba czasy, są czasami teraźniejszymi i właśnie to dla Polaków stanowi największy problem. Dlaczego? Ponieważ my mamy i znamy tylko jeden czas teraźniejszy. Natomiast, kiedy pojawiają się już dwa, zaczynamy się gubić… Postaram się jednak, w prosty sposób te różnice Wam wyjaśnić.

 

Czasy Present Simple i Present Continuous różnią się użyciem i konstrukcją, to znaczy:

 

1. w innych sytuacjach używamy czasu Present Simple, a w innych Present Continuous;

 

  •  Present Simple używamy kiedy czynność wykonywana jest regularnie, powtarza się lub jest jakimś stanem stałym (np. praca czy miejsce  zamieszkania) 

 

  • natomiast Present Continuous używamy kiedy coś dzieje się w tej chwili, w chwili gdy o tym mówimy lub obecnie (w ostatnim czasie).

 

2. zdania w tych czasach różnią się od siebie "wyglądem" czasownika; 

 

  • Present Simple

 

 

W zdaniach twierdzących mamy zwykły bezokolicznik (czasownik w podstawowej formie, bez końcówek), lub czasownik z końcówką -s, -es lub -ies w 3. osobie liczby pojedynczej (he, she, it); na przykład:

 

 

              We do homework every evening.

              He does homework every evening.

 

* do du – robić

*does das ("do" z końcówką -es) - robić w 3. os. lb. poj.

 

 

 

W zdaniach pytających nie dodajemy już końcówek do czasownika przy he, she, it, zamiast tego, na początku pytania stawiamy Do lub Does. "Does" w 3. os. lb. poj (he, she, it), natomiast "Do" we wszystkich pozostałych osobach.

 

              Do we do homework every evening?

              Does he do homework every evening?

 

* "do" jest zarówno czasownikiem, który znaczy "robić", jak i operatorem służącym do stworzenia pytania w 3. os. lb. poj., w czasie Present Simple;

 

 

 

Zdania przeczące tworzymy przez dodanie don't lub doesn't (he, she, it), tutaj również nie dodajemy żadnych końcówek do czasownika, pozostaje on w bezokoliczniku.

 

 

             We don't do homework every evening.

             He doesn't do homework every evening.

 

 

 

  • Present Continuous

 

 

Konstrukcja Present Continuous składa się z dwóch części:

"to be" odmienione odpowiednio do osoby + czasownik z końcówką "-ing" 

 

A tu, przykłady zdań:

 

She is jumping.

 

Is she jumping?

 

She isn't jumping.

 

Musicie więc pamiętać, że zawsze kiedy mówimy o czymś, co dzieje się regularnie używamy konstrukcji typowej dla czasu Present Simple (końcówka "-s", do/does, don't/doesn't), natomiast jeśli coś dzieje się w tej chwili, użyjemy konstrukcji czasu Present Continuous ("to be" + "-ing").

 

Mam nadzieję, że poniższy przykład wszystko Wam "poukłada" w głowach :)

 

What does the taxi driver do? ("Does" w pytaniu pokazuje nam, że jest to czas Present Simple, to znaczy, że pytamy co taksówkarz robi na co dzień, regularnie)

Taxi driver drives a taxi. (Odpowiedź w Present Simple, końcówka "-s" przy czasowniku, oznacza, że mówimy o tym co robi na co dzień, czyli o tym co jest dla niego stanem stałym)

 What is the taxi driver doing( Czasownik "to be" i końcówka "-ing" użyte w tym pytaniu, znaczą, że użyliśmy czasu Present Continuous i pytamy o to, co taksówkarz robi w tej chwili.)

He is washing his car. (Znowu konstrukcja Present Continuous, co znaczy, że w tej chwili myje samochód.)

 

Ten przykład jest moim ulubionym, kiedy tłumaczę różnicę pomiędzy czasami teraźniejszymi …i zazwyczaj działa :) Mam nadzieję, że Wam też pomoże! 

 

W internecie jest mnóstwo zadań w tym temacie, poszukajcie, zróbcie i zobaczcie czy dobrze to zrozumieliście.

 

W razie pytań, piszcie!

Życzę miłej nauki i wytrwałości.

 

 

 

 

 

 

Podziel się tym wpisem ze znajomymi

3 thoughts on “LESSON 43 Porównanie czasów Present Simple i Present Continuous

  1. notka jest fantastyczna, bardzo dziekuje za takie naswietlenie tematu. Wiele rzeczy mnie w niej zadziwilo, ale zawsze dobrze jest nauczyc sie czegos nowego. Bede tu wpadac, jak to sie mowi, na bank.

  2. Bardzo pomocna notatka
    Dużo nowych rzeczy się nauczyłem.
    Dziękuje i pozdrawiam

  3. Materiał do nauki oraz powtórki czasów w j.angielskim jest po prostu świetny: jasny, prosty,zrozumiały i nawet poparty rysunkiem dla utrwalenia. Wielkie dzięki p.Małgosiu

Comments are closed.